Nina Provaan Smetanová - Jsem módní návrhářka (Šárka Dumbrovská)

Ctí noblesu, miluje tvídy a obdivuje Coco Chanel. Módní návrhářka, akademická malířka a odbornice na módní trendy. Zajímavá, sebevědomá, aktivní žena, jež ví, co chce. Na okolí působí přesto velice lidsky, pozitivně a mile.

Jsem módní návrhářka

Akademická malířka Nina Provaan Smetanová po absolutoriu VŠ UMPRUM v Praze, pracovala v Ústavu bytové oděvní kultury (ÚBOK), který v době před revolucí působil jako trendové středisko pro módu, textil a interiéru. „Byla to pro mě úžasná praxe. Navrhovala jsem trendové kolekce pro náš oděvní průmysl. Měla jsem k dispozici zahraniční časopisy, mohla jezdit na veletrhy za hranice a získat kontakty se světovou módou. České i slovenské podniky věděly, že k exportu potřebují kvalitní informace.“

V ÚBOKu se Nina Smetanová stala po čase hlavní módní návrhářkou. Vedla kolektiv lidí, který vytvářel trendové kolekce, návrhy pro módní časopisy Žena a móda a slovenské Dievča. Podílela se také na reprezentativních módních přehlídkách pro exportní firmy Jablonex a Centrotex. Začátkem 90.let z ÚBOKu odešla. Již v 80. letech společně s českými návrháři Danielou Flejšarovou, Jarkou Procházkovou a Josefem Ťapťuchem navrhovala kolekce pro začínající butiky a Klub mladých.

Po svém odchodu z ÚBOKu v této práci pokračovala, navrhovala pro menší i větší oděvní podniky a soustředila se také na vlastní individuální tvorbu. Navrhovala opět reprezentativní kolekce pro jabloneckou bižuterii, které obletěly téměř celý svět. Postupně si vytvořila též vlastní klientelu zákaznic, pro které „staví“ šatník na míru. Její oděvní modely jsou zastoupeny v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze a v Muzeu skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou.

Lidskému životu jsou trendy vlastní

V roce 1991 společně s bývalou kolegyní z ÚBOKu, ak. malířkou Janou Novákovou, založila „Studio-In“, které se zaměřilo na vzdělávací semináře o nastupujících módních trendech. Již ze začátku slavily velké úspěchy. Lidé projevovali o dění na poli módy neskrývaný zájem. Firma začala distribuovat módní časopisy, které přinášely žhavé novinky ze světa módy, barev, zabývaly se životním stylem i architekturou. Koncem 90. let ale zájem o vzdělávací aktivity Studia-In klesl. Důvodem byla krize v textilním a oděvním průmyslu, která způsobila zánik mnoha větších i menších podniků.

V současné době je však trendové studio, nyní pod názvem Moda-trendy.cz, opět vyhledáváno, stará klientela se postupně vrátila a přichází mnoho nových zájemců.

Na otázku, co je vlastně módní trend, Nina Provaan Smetanová odpověděla: „Trend je základ módnosti, je to něco, co existuje, co se mění, plyne a je dobré znát. Módní trendy neboli trendy všeobecně, nejsou módní výstřelky, to si často lidé pletou. Výstřelky jsou senzace, ale módní trendy nejsou senzace, je to součást našeho života. Setkala jsem se dokonce se stylistkou, která v první větě řekla, že se neřídí módními trendy. To je ale nesmysl. Nemusí ji zajímat módní výstřelky, ale musí znát módní trendy, neboť stylista má správně informovat a bez znalostí trendů to nelze. Ve světových metropolích pracují speciální trendová centra. Odborný tým je složen z psychologů, politologů, historiků a výtvarníků, kteří se společně dívají do budoucnosti a nové trendy připravují. Bez nich by oděvní a módní průmysl nefungoval. Vývoj je takový, že nejdříve se o trendu napíše, pak se objeví a vzápětí zmizí. Poté, jako by se na něj zapomnělo, ale to je ticho před bouří, v té době pracují designéři, průmysl připravuje nové barvy a textilie pro výrobu, za čas pak nastává módní boom, to trvá tak dva, tři roky a zase pomalu mizí, odchází. Kdo chce uspět ve světě módy, musí být na ten boom předem připraven."

Semináře s prognózou trendů v 1- 2 letém předstihu byly doposud cílené hlavně k profesionálům, vytvářejícím módu stylistům, módním návrhářům, obchodníkům a módním redaktorům. V poslední době studio Moda-trendy.cz nabídku seminářů rozšířilo i pro laickou veřejnost. Představitelé velkých firem, manažéři, vizážisti, obchodníci i manželky podnikatelů se zajímají semináře s tématy – současné módní styly, stavba šatníku pro určitou profesi, jak zabalit kufr na služební cestu, jak poradit manželovi v oblékání apod. Připravuje zajímavý cyklus vzdělávacích přednášek pro Českou asociace manažerek, projekt Euromanažerka , s názvem Podnikavá žena. Cílem není vyškolit ženu v trendovou specialistku, ale naučit ji se lehce pohybovat v současném módním světě a tím i zhodnotit své postavení v podnikání. Semináře rozšiřuje též za hranice na Slovensko, kde o tyto informace mají velký zájem.

Luxus a kvalitu vnímám pozitivně

Úspěšná módní návrhářka preferuje kvalitu. Ctí noblesu, hovoří o vnitřní úctě a respektu k lidskému životu. „Je důležité se pochopit, vnímat svůj věk. Ani dobře pěstěná, vysportovaná postava padesátileté ženy neunese módu osmnáctky. Na rozdíl od Francouzek a Italek u nás často ženy nedokážou překročit hranice svého věku. V takovém případě nemluvíme o toleranci, ale aroganci. Chybí tady taková vnitřní úcta, noblesa. Je nutné začít vnímat luxus a kvalitu pozitivně, správně a vyžadovat ji.“

Jejím vzorem je velká módní návrhářka, jedinečná „Coco“ Chanel, která dala módnímu světu dvacátých let dvě důležité věci: černou barvu v elegantním moderním vzhledu a známý parfém s názvem No 5. „Navrhovala jsem nádhernou kolekci pro Jabloneckou bižuterii k 50. výročí jejího založení, takže jsem pro ně uspořádala průřez modelů od 50. let až do současnosti. Více jsem se ponořila do historie, studovala ji a využila ji pro své současné návrhy. Československé aerolinie, které slavily osmdesát let svého vzniku, posléze odkoupily tuto kolekci, a tak jsem ji doplnila modely inspirovanými dobou dvacátých, třicátých a čtyřicátých let. Tehdy na výsluní módního světa zazářila velice nadaná žena „Coco“Chanel, která svou kariéru módní návrhářky skončila v letech šedesátých. Coco miluji. Jde o studnici nápadů a inspirací.

Je to klasika založená na krásném materiálu a elegantním střihu. Pro své kolekce dovážím nádherné a kvalitní materiály z Francie a Itálie, miluji tvídy, které také s Chanel souvisí.“ Současná klientela Niny Provaan Smetanové se skládá z žen, které jsou profesí převážně manažerky, právničky a lékařky. O své stálice pečuje, staví jim šatník, dokupuje materiály. Ví, co mají a co potřebují doplnit. Novým zákaznicím nevnucuje svůj styl, ale postupně k němu dochází. Jde o vzájemnou sympatii. Pokud má žena zcela jiný názor, většinou se nevrátí anebo se rozejdou hned na začátku.

„Chci, aby to ženám slušelo, aby měly šmrnc“, končí své povídání o módě a trendech sympatická návrhářka.

Šárka Dumbrovská

Pozvánka na semináře JARO/LÉTO 2012 a PODZIM/ZIMA 2012/13

Pro všechny, kdo chtějí uspět v kolotoči módního dění - nejen, pro profesionály z oděvní a textilní branže, návrháře, stylisty, výrobce i obchodníky, ale také pro všechny kdo potřebují být in!

Termíny:

Pondělí 24. října 2011 – 10.00 – 14.00
Úterý 25. října 2011 – 10.00 – 14.00

Více informací

Kontakt

*) vyplňte prosím všechny položky